Het was al een heel avontuur om mijn stageschool te vinden.
Op zondag zijn we eens een kijkje gaan nemen zodat ik op maandag met een gerust hartje naar mijn stageschool kon vertrekken. We dachten eens sportief te zijn en gingen voor een leuk fietstripje.
Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat we helemaal geen fiets hadden en gelukkig mochten
we de fiets van Tess lenen. We hadden dan maar één fiets, dus dacht ik er een looptraining van te maken.
Mijn doel was om terug wat meer aan mijn conditie te doen en een "loopuitje" leek mij dan een geschikt moment. We vertrokken aan onze trip en het alles ging vlot, tot we een eindje verder waren.
Getoeter van auto's, mensen die je aanstaren, ... . Het leek wel of ze hadden nog nooit twee Belgische meisjes gezien. Het leek wel of we als echte BV's door het Surinaamse land gingen.
In het begin is dat leuk maar na een tijd ben je toch wat beu.
De verschillende straatnamen bleven maar komen, maar de straatnaam die we zochten die kwam maar niet opdagen. Ik bleef doorbijten tot het einde maar het was echt wel afzien. De stageschool was veel verder dan verwacht. De terugweg verliep dan iets vlotter maar heb het toch 3 dagen mogen bekopen.
Stijfheid, stijfheid en nog eens stijfheid. (Eigen schuld, dikke bult natuurlijk ;-p)
Eindelijk aangekomen aan ons studentenappartement, Felisa. We werden al direct onthaalt door onze andere medestudenten die op trip waren geweest. Het was wel natte bedoeling want tijdens onze terugweg hebben we een flinke regenbui gehad. Het was echt leuk om de andere studenten te ontmoeten want ons groepje werd steeds groter. Echt een leuke bende en de lachspieren worden hier goed getraind.
Maandag:
Het vertrek naar mijn stageschool. Het was best wel spannend.
Ik stond nog maar op (6u) en ik hoorde het al regenen. Mijn dag was al goed begonnen!
Dan maar de taxi bellen, nog geen 10min. later en mijn taxichauffeur stond er al.
's Morgens was best wel druk want iedereen vertrekt naar school.
Er viel me als snel iets op, iedereen draagt daar verschillende uniformen.
Zo dragen de kleuters in de kleuterschool groene T-shirts.
In de lagere school dragen de leerlingen: groene - blauwe geblokte T- shirts.
In de middelbare school is het dan weer een andere kleur, namelijk blauw.
Normaal starten ze de school dag met een vlaggenparade maar door het slechte weer is dit niet kunnen doorgaan.
De uren van een Surinaamse schooldag:
- 7.30u: De leerkrachten komen aan op school
- 7.55u: Vlaggenparade + het Surinaams volkslied dat dan wordt gezongen.
Hier een link dan kan je zelf al eens oefenen! ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=26wbSpd44Xg (= Het volkslied)
http://www.youtube.com/watch?v=cuCILJjpjSI (= Vlaggenparade in de Kangoeroeschool)
- 8.00u: Start van de klasdag
- 8.00u tot 9.30u: Onthaal + werken in de klashoeken
- 9.30u tot 10.00u: Koek- en drankmoment in de klas (Pauze)
- 10.00u tot 12.00u: Aanbrengen van nieuw liedje of versje. Openen van andere hoeken.
- 12.00u tot 13.00u: Einde schooldag + kleuteropvang door de leerkrachten
Het zit namelijk zo dat de kleuterschool maar tot 12.00u plaatsvind.
Bij de lagerschool is dit dan weer helemaal anders, zij zitten tot 13.00u op school.
Om het de ouders dan wat makkelijker te maken bij het halen van de kinderen blijven de kleuterjuffen tot 13u in de klas.
Overzichtje van mijn eerste observatieweek:
Mijn eerste week was vrij rustig. Ik ben gaan observeren bij de 4- en 5- jarigen om een beeld te krijgen van de aanpak en de leerlijn van de kleuters. Het is toch nog anders dan bij ons maar wel leerrijk om te kijken hoe ze het daar aanpakken. De kinderen keken al snel op als er een nieuwe juf in de klas kwam kijken.
Ik vond het best wel leuk om deze kinderen te zien. Het was heel boeiend om de aanpak van de juffen te observeren. Elk hebben ze een verschillende aanpak maar hun thema's volgen elkaar heel nauw op.
Ik stond zelfs echt versteld dat ze daar al werken met schrijfletters i.p.v. drukletters.
Je voelt wel dat de leerkrachten heel nauw hun planning volgen, alles staat van begin af aan vast.
Zelf voel ik me daar wel thuis op de school, lieve leerkrachten.
Ik werd er goed onthaalt door iedereen en dat deed me echt wel deugt.
In de Kangoeroeschool zijn er nog enkele studenten wat het uitwisselen van lesgeven beetje ondersteund.
Ik heb zelfs bij een oud-studente van de KHM te Mechelen moeten gaan observeren.
Dit was best wel grappig omdat we in de zelfde school hebben gezeten.
Dat maakt het voor mij wel iets makkelijker omdat ik nu met iemand kan praten over mijn aanpak in de school.
Vanaf volgende week, is mijn plan om al wat meer te weten over de ontwikkelingslijn daar in de Surinaamse scholen en deze dan vergelijken met onze leerlijn.
Groetjes
Nathalie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten